8 kwietnia 2013

Chleb orkiszowy z rodzynkowym purée

Autor: Marysia


Ten chleb był od początku wielką niewiadomą, z przewidywaniami raczej w stronę porażki ;). Przepis na niego znalazłam na niemieckim blogu ploetzblog.de, niestety niemieckiego nie znam ani trochę, więc posiłkowałam się Google Translate. Spora część tekstu była totalnym bełkotem, wiec musiałam kombinować. Wprowadziłam sporo zmian, przede wszystkim zmodyfikowałam proporcję mąk, zastępując część orkiszowej mąki razowej mąką jasną. Miałam już kiepskie doświadczenia z nietrzymaniem formy przez chleby z mąki orkiszowej, więc wolałam nie ryzykować z razową. Na szczęście tym razem problemu nie było, chleb dobrze wyrastał i mocno wystrzelił w piekarniku. Niestety nie złożyłam ciasta, bo w trakcie pierwszego wyrastania musiałam wyjść z domu. Zapewne ze złożeniem efekt byłby lepszy.

Rodzynki w chlebie są ledwo wyczuwalne, ale nadają mu ciekawego, lekko słodkiego posmaku. Polecam.


Chleb orkiszowy z rodzynkowym purée


Zaczyn orkiszowy:
135 g razowej mąki orkiszowej (2000)
105 g wody
13 g zakwasu żytniego lub pszennego

Wymieszaj składniki zaczynu i odstaw w temperaturze pokojowej na 18-22 godziny.

Rodzynkowe purée:
40 g rodzynek
40 g wody

Zalej rodzynki wrzącą wodą. Kiedy "napuchną" wstaw do lodówki na 8 godzin. Następnie zmiksuj za pomocą blendera (rodzynki z wodą, w której się moczyły).

Ciasto właściwe: 
zaczyn
rodzynkowe purée
320 g jasnej mąki orkiszowej (750)
160 g wody
8 g soli

Mieszaj wszystkie składniki za pomocą miksera najpierw przez 2 minuty na najniższej prędkości, a następnie 4 minuty na średniej prędkości.

Odstaw do wyrośnięcia na 2 godziny w temperaturze 24°C, składając po godzinie.



Uformuj bochenek, włóż do koszyka i odstaw do drugiego wyrastania na 1,5 godziny w temperaturze 24°C.

Natnij i włóż do naparowanego piekarnika nagrzanego do 250°C. Po włożeniu zmniejsz temperaturę do 200°C i piecz 50 minut.


0 komentarze :